Aconseguir una pluja de “m’agrada” (likes), una allau de comentaris, una quantitat ingent de retuits o un increment substancial del trànsit a la teva pàgina web no només és possible de fa temps, sinó que, a més, és un negoci en ple creixement. Només cal que et descarreguis qualsevol aplicació que et garanteixi un perfil estel·lar i les teves dades viatjaran a una de les múltiples ‘click farms’, les granges especialitzades en engreixar la vanitat d’empreses, marques i persones.
A mitjan l’any passat, la policia tailandesa va confiscar a tres ciutadans xinesos, 476 telèfons mòbils i prop de 347.000 targetes SIM en un local pròxim a Bangkok. En aquesta granja inflaven les reaccions en perfils socials manipulant telèfons intel·ligents amb la creació de perfils falsos a les xarxes socials. Les targetes SIM –associades a un nombre de telèfon– permeten verificar usuaris i comptes a través de missatges de text que utilitzen grans empreses, com Facebook o Twitter, per corroborar l’autenticitat de perfils electrònics.
Les imatge de centenars de mòbils connectats a internet i curosament penjats en prestatgeries són frapants. Uns mòbils que han estat modificats perquè obrin, per exemple, Google Play, descarreguin una aplicació i deixin una ressenya positiva al client que l’ha contractat. L’operativa funciona d’aquesta manera.
Quantitat per davant de la qualitat. Són els falsos ‘influencers’. Un ganxo al què sucumbeixen molts, incloses grans marques, sense que els importi el frau que estan cometent i el perill que corren en facilitar les seves dades.